Siden sidste GF har der været afholdt 4 BE møder , hvor forskellige forhold vedrørende Nivåen med sideløb er blevet drøftet og altid ud fra devisen om ,at det skal tjene til medlemmernes fordel. Og som altid er kemien i BE god og vi kan tage hurtige telefoniske beslutninger, hvis der er presserende spørgsmål.
Så mange tak for dette samt for god opbakning fra medlemmernes side.
Af sager kan nævnes : deltagelse i Dialogforum for Vandløb med Å-lauget for Nivåen, DN, DOF, Lystfiskerne, 2 rep fra grundejerforeninger i Kokkedal samt vandløbsmedarbejderne i Fredensborg Kommune. Der er berammet 2 møder om året, men der har allerede været flere, da vi har brugt et ekstra møde på at blive enige om det nye Fællesregulativ for kommunens vandløb og vi er stadig ikke enige med Forv., så der udestår endnu et møde ( 19-3-13 ), inden det kan behandles i MTU udvalget og derefter sendes i høring.
I samme dialogforum blev vi enige om en grødeskæringsplan 2012 for kommunens vandløb. Den blev stort set fulgt og grødeskæringen har fungeret OK i 2012. Dette har dog ikke været tilfældet i Usserød Å. Regulativet foreskriver op til 3 grødeskæringer og Forv. har i arbejdsplanen skrevet at arbejdet skulle foregå i juni, juli samt sep/okt. Der har tilsyneladende kun fundet 2 grødeskæringer sted , hvoraf nr 2 var i august – altså efter sommerferien.
Sandfangene ved Bassebækkens nedre løb og ved Grønholt Å er blevet tømt , men ved Grønholt Å er det besværligt at grave sandet væk, så derfor kommer der hutigt nye aflejringer. Der er oprenset nedstrøms Bassebækkens udløb i Nivåen – sandaflejringer.
Der er stadig ingen endelig afklaring på det nedskredne materiale i Grønholt Å nedstrøms Steens Bro, men mon ikke det sker i år, da der lige nu er ryddet træer og buske på skråningen det pågældende sted.
Vi har fået udleveret kort over de forskellige vandløb i vores å-laugsområde. Jeg opbevarer disse kort.
I Usserød Å skal der stadig være focus på regelmæsig opmåling , således at oprensning og anden vedligeholdelse kan finde sted uden, at vi skal diskutere dette med Forv.
Vi har brugt en del tid og energi på vandplanerne og derefter kommunes vandhandleplaner, der alle er blevet kendt ugyldige. Vandplanerne er lige nu i Miljøministeriet og forventes udsendt til fornyet høring i løbet af kort tid. Når de bliver udsendt tager vi stilling til vores svar.
I juni 2012 stævnede vi staten på baggrund af forslaget om ændret vedligeholdelse af forskellige strækninger i vandløbene. Vi havde 5 klagepunkter: Vandløbet er fejlklassificeret. Fejlklassificeringen er foretaget direkte på baggrund af en åbenlys og fejlhæftet vejledning fra NST. Oprindelige vandplaner fra 4-10-2010 til 6-4-2011 blev ændret så meget , at der var behov for en ny høring. Denne høring var meget kort – 8 dage – og derfor kendt for kort ifølge Århus Konventionen. Og endelig var der ikke foretaget konsekvensberegninger inden vandplanerne blev sendt i høring.
Dec. 2012 blev Vandplanerne kendt ugyldige pga den korte 2. høringsfrist og feb. 2013 meddelte Kammeradvokaten, at han ikke ville føre retssagerne mod de mange stævninger indgivet landet over.
Vi har betalt i alt 3000 kr. for stævningen og Kammeradvokaten skriver lige nu , at vi ikke skal forvente at få alle vores udgifter dækket. Men vi forventer en afklaring på dette udestående i løbet af 2013.
I sep. 2012 blev vi indmeldt i Danske Vandløb og der er nu over 7600 medlemmer i DV. DV’s visioner – at være en landsdækkende paraplyorganisation for medlemmerne, at blive høringsberettiget og at komme til at sidde i udvalg, der arbejder med vandløb (miljøministeriet mv.) , at påvirke vandløbsregulativerne på landsplan , at standardisere opmåling af vandløb samt servicere medlemmer via breve og hjemmeside er næsten allerede opfyldt eller nået. Og DV arbejder videre. Første ordinære GF er 21-3-13 og alle medlemmer af å-lauget er velkomne at deltage.
Usserød Å har fået et dobbeltprofil og dige på østsiden af åen. I 2012 har der ikke været kraftige nedbørshændelser, så dobbeltprofilets kapacitet er ikke blevet afprøvet for alvor.
Usserød Å får sit eget regulativ, da dette regulativ skal godkendes af de 3 kommuner , åen gennemløber. Regulativarbejdet pågår nu og der er indsendt bemærkninger regulativteksten fra Grundjerforeningen Jellerødgård.
Vi kan se, at det hjælper med et vandløbslaug. Vi bliver taget seriøst af Forv. Jeg skriver jævnligt om manglende oprensning, tilstoppede riste foran rørindløb , store grene i vandløbet etc. og kort tid efter er disse forhold klaret. Vi har også kunnet få spulet rør under kommunevejene.
I Fredenborg Kommune er der 2 vandløbslaug, der dækker næsten alle kommunens vandløb. BE har drøftet om vi skal slå disse 2 vandløbslaug sammen, så der bliver et Fredensbog Vandløbslav. Det vil stå stærkere i forhandlingerne med kommunen, og dette er udviklingen også i andre kommuner. Fx er hele Fyn dækket af kommunale vandløbslav. Indtil videre er formanden den samme i vores 2 vandløbslaug, men det kan jo også ændres.
Så vi lægger dette spørgsmål ud til forsamlingens drøftelse.
Tuesday, 19 March 2013
Referat af generalforsamling i Å-lauget for Nivåen med sideløb afholdt 11-3-13.
- Leif Andersen valgt som dirigent og Tina Lessel som referent. Dirigenten konstaterede, at GF var lovligt indvarslet.
- Erik Nielsen og Axel Brabæk blev valgt som stemmetællere.
- Søren Hansen aflagde beretningen, der vedhæftes referatet. Der førtes en kort drøftelse om sammenlægning med Donse Å-laug. Der var ingen indvendinger mod forslaget, der påtænkes effektueret ved 2 X GF (I flg. vedtægterne) primo 2014. Arbejdet i Dialogforum for Vandløb vedr. et nyt fællesregulativ for alle offentlige vandløb i Fredensborg Kommune blev omtalt og der udestår endnu et møde, hvor vi gerne skulle nå til enighed om fællesregulativet. Ellers er det op til politikerne i Miljø- og Teknikudvalget at afgøre det endelige regulativforslag.
- Regnskabet blev forelagt af Poul Erik Brandt og viste et overskud på 1500,- kr samt en beholdning på 14.987,61 kr. Regnskabet blev godkendt. *
- Ingen indkomne forslag
- Budgettet blev fremlagt og vi fortsætter med uændrede kontingentsatser for 2014.
- Jakob Evart og Poul Erik Brandt blev genvalgt. Carste Sevel Jensen blev valgt i stedet for Iben Winther Orton. Per Lykke Larsen udtrådte pga andre arbejdsmæssige opgaver og blev afløst af Mogens Kjær Pedersen. Som suppleanter valgtes Iben Winther Orton og Erik Nielsen.
- Som revisor genvalgtes Poul Jespersen og som revisorsuppleant blev Gunnar Hagedorn genvalgt.
- Vandplanerne blev kort omtalt. Naturstyrelsen ønsker ikke at fortælle på forhånd, hvornår vandplanerne forventes udsendt. Når de kommer i høring vil foreningen svare på de foreslåede tiltag. Medlemmerne bliver orienteret om høringssvar etc. I 2012 blev Danske Vandløb stiftet. Det er en paraplyorganisation for alle vandløbslaug, pumpelaug, digelaug samt grundejer- og fritidshusejerforeninger. Se hjemmeside: www.danskevandloeb.dk.
Monday, 23 January 2012
Referat fra Generelforsamling Ålaug for Nivåen med sideløb
Mandag den 14. marts 2011, kl 19.30
Klædefabrikken, Hørsholm
Klædefabrikken, Hørsholm
Deltagere i tilfældig rækkefølge: Repræsentant fra NFK; bestyrelsesmedlem J. Evart; J. Bonner; bestyrelsesformand Søren Hansen; kasserer og bestyrelsesmedlem P.E. Brandt; Chr. Witt; P. Jespersen; A. Brabæk; K.Kjærsgård; Klædefabrikkens to repræsentanter; bestyrelsesmedlem I. Winther Orton; E. Nielsen; J. Meulengrath.
Dagsorden ifølge vedtægterne
1. Valg af dirigent og referent.
2. Valg af 2 stemmetællere
3. Bestyrelsens beretning og debat om beretning
4. Et revideret regnskab til godkendelse
5. Forslag fra medlemmerne/ behandling af indkomne forslag
6. Et budget og fastsættelse af kontingent for 2012
7. Valg af bestyrelse og suppleanter
8. Valg af revisor og suppleant
9. Eventuelt
Ad 7 BE : Jakob Evart, Poul Erik Brandt og Iben Winther Orton er på valg
Ad 7 BE : Jakob Evart, Poul Erik Brandt og Iben Winther Orton er på valg
sup. : Finn Henningsen er på valg, og der skal vælges en ekstra suppleant.
Ad 8 Rev : Poul Jespersen er på valg
Sup : Gunnar Hagedorn er på valg
Referat
0. Kort præsentation af Klædefabrikken og dets virke
1. Poul Jespersen er dirigent og godkender dagsorden og indkaldelse til generalforsamling;
Iben Winther Orton er referent
2. Stemmetællere Axel Brabæk og Christian Witt
3. Bestyrelsens beretning:
1. Der arbejdes stadig med reguleringssagen ved Grønholt Å. De meget berørte lodsejere vil ikke være med til at betale til reguleringsprojektet, så derfor arbejder kommunen på at få mere gang i vedligeholdelsen af vandløbet.
2. Oversvømmelserne i Kokkedal 14. aug 2010 – for anden gang i løbet af 3 år – har medført, at der forsøges udarbejdet et projekt, der skal hindre fremtidige oversvømmelser. Per Lykke Larsen – beboerrep. I Grundejerforeningen og BE i Å-lauget - har brugt og bruger fortsat megen tid på at få gjort det nye projekt så godt som overhovedet muligt. Men der er ikke tilstrækkelig politisk vilje til at gennemført et projekt fra Frederiksborg Amts tid. Dette projekt ville medføre at der skal graves ca 30 cm af Usserød Å på en 1800 m lang strækning, således, at vandet kan komme hurtigere væk fra de beboede områder i Kokkedal.
3. Vi har fået en aftale med Forvaltningen om, at vi får udleveret relevante opmålingsdata fra vandløbene.
4. Vi har kommunikeret med Kystdirektoratet om sandbanken ud for Nivåens udløb i Øresund. Det er tilsyneladende blot en afgravning, men der er flere ubekendte faktorer, så indtil videre er denne opgave skrinlagt.
5. Afgravningen af ca 60 m åbrink i Nivåen 12. jan. 2011 fyldte meget i de lokale medier. Området skal reetableres sommeren 2011.
6. Vi foreslog dannelsen af et å-råd omfattende alle vandløb i kommunen, men dette vandt ikke gehør i kommunen, så derfor er der nu aftalt, at de 2 å-laug ( Donse og Nivåen ) mødes mindst en gang om året med Forvaltningen for at aftale tiltag i vandløbene og deres vedligeholdelse..
7. Vandplanerne med høringssvarfrist 6. apr 2011 omtalt. Lodsejerne blev kraftigt opfordret til at sende høringssvar, hvis afvandingen/ dræningen af deres arealer vil blive berørt af vandplanerne.
8. Politikerne i udvalgene blev opfordret til at sørge for, at der ikke bruges så mange penge til konsulenter, men i stedet bruge dem til vedligeholdelsesarbejder i og omkring vandløbene.
9. Tak til medlemmerne for opbakningen til vores arbejde og til BE for godt samarbejde.
Bemærkninger fra forsamlingen:
Medlemmer kommer med fx lokale problemer, som de gerne vil dele, hvorefter det besluttes at medlemmer altid har mulighed for at rette direkte henvendelse til bestyrelsen via mail til bestyrelsesformanden, Søren Hansen. Bestyrelsesformanden pointerer, at foreningen gerne påpeger problemer på medlemmernes vegne til forvaltningen og forvaltningen er da gerne lydhøre.
Beretningen er godkendt, angivet ved klapsalver.
4. Poul Jespersen har ikke været præsenteret originale bilag. Regnskabet er dog underskrevet.
5. Vedtægtsændring: Bestyrelsens forslag til at pkt 5 overskrift ændres til "Behandling af indkomne forslag". Vedtægtsændring vedtaget ved afstemning.
6. Budgettet 2011, dateret 12. marts 2011 præsenteret og godkendt
Uændret kontingent for 2012 vedtaget ved afstemning
7. Bestyrelsen er genvalgt.
To nye suppleanter valgt: 1. suppleant Carsten Sevel Jensen og 2. suppleant Erik Nielsen
8. Revisor genvalgt og suppleant revisor genvalgt.
9. Intet under eventuelt
Tuesday, 17 January 2012
Thursday, 27 January 2011
Nivåen januar 2011
![]() |
| Nivåen ved Nivaagaard 19/1 2011 Vandstanden er faldende efter tøbruddet, men vandet står stadig langt op haverne |
![]() |
| Der vokser træer i åløbet |
![]() |
| Den sidste "prop" inden Øresund. Broen ved Ny Strandvej. Man kan se på betonen at vandstanden jævnligt er højere, så måske er det i virkligheden her der bør sættes ind? |
Wednesday, 19 January 2011
Aktuelle Stemningsbilleder
Subscribe to:
Posts (Atom)






















